Få den rette hjælp til professionel vurdering af dødsbo

Et dødsfald er den livsbegivenhed, som fylder os med allermest sorg og savn. Tanken om, at et liv uigenkaldeligt er forbi, og man aldrig mere kommer til at se sit elskede familiemedlem, kære slægtning, eller nære og trofaste ven mere, er nærmest ubærlig. Og der er ingen måde, hvorpå amn kan forberede sig på denne sorg og dette bundløse savn. Oven i følelsen af at få et elsket menneske revet væk, kommer så alle de praktiske foranstaltninger, som skal foretages i anledning af dødsfaldet. Der er meget papirarbejdeforbundet med et dødsfald, for eksempel afvikling af den afdødes pensionsordning og forsikring, opløsning af bank konti, fordeling af arv og gæld – og så er der hele problematikken omkring det jordiske gods, bedre kendt som dødsboet.
Rydning og vurdering af dødsbo – en opgave for de professionelle
Der kommer sjældent noget godt ud af at kaste sig ud i afvikling af dødsboet på egen hånd. For det første vil man typisk være mærket af det nylige dødsfald, og derfor ekstra sårbar og irrationel i sine bedømmelser. For det andet er der en risiko for, at minder og savn farver ens dømmesans – og så er der hele faren for, at man i processen rager uklar med andre efterlevende, for eksempel venner, familie eller slægtninge. Hvis du ønsker at undgå disse situationer, er det vigtigt, at du fra begyndelsen allierer dig med en marskandiser med speciale, erfaring og ekspertise inden for dødsbo – såvel når det kommer til rydning, som når det handler om vurdering af dødsbo og efterfølgende salg af værdifulde effekter. Din marksandiser kan assistere med at lægge en plan for salg af værdigenstande samt fordeling af overskuddet, og samtidig være behjælpelig med bortskaffelse af samtlige effekter i dødsboet – også de, som skal på genbrugspladsen, eller doneres til velgørenhed. Du kan læse mere om rydning og vurdering af dødsbo på dødsbo-rydning.dk